Torghandel Förskola Tillfälle 1 Höst 2022

Torghandel Förskola är numer en välkänd mötesplats för pedagoger och rektorer i förskola, som ser erfarenhetsutbyte som en viktig och positiv del av förskolans utveckling. Pedagoger föreläser och visar hur de arbetar i sin verksamhet och bjuder in till reflektion och samtal.

Mål
Finns inga utformade mål utan pedagoger föreläser och visar hur de arbetar i sin verksamhet och bjuder in till reflektion och samtal.
 

Förkunskaper 

inga
 

Målgrupp

All personal som arbetar i förskola, förskoleklass och fritidshem.
 

Material

Deltagare behöver ha egen dator/läsplatta för att kunna delta på digital torghandel.
 

Omfattning

Varje torghandel är under 3 timmar.
 

Plats

Digitalt via länk. 
 

Kostnad

0 kr för förskolor med Göteborgs stad som huvudman, alla övriga 400 kr/deltagare.
 

Innehåll

14:00 - 14:45 Låssbyvägens förskola,
Stötta barn med Neuropsykiska funktionsnedsättningar (NFP)
Linda Berlin, Förskollärare
Rebecca Kling, Barnskötare
Två kollegor samtalar om hur de gick till väga för att stötta ett barn med NFP i övergången från endast analogt lärande, lek och samspel till lärande, lek och samspel med digitala verktyg. Vi kommer att tala om vår upplevelse med framgångar och motgångar, fördelar och nackdelar.

15:00 - 15:45 Knivsmedsgatan
Barns inflytande och delaktighet
Lina Wendel,
Christina Malmström,

Vi har utvecklat barnens inflytande och delaktighet genom att använda och uppleva hur man med digitala verktyg kan undersöka och utforska olika miljöer och material på ett lustfyllt och lärorikt sätt. Vi pratar om hur arbetet ökat barnens delaktighet och inflytande i dokumentation om sitt eget lärande

16:00 - 16:45 Lilla Solstrålegatan,
Samsyn kring pedagogik/digital lärandemiljö.
Lisbeth Batista, förskollärare, IKT pedagog
Annika Petersson, rektor 

På lilla Solstrålegatans förskola arbetar vi med en likvärdig digital pedagogik där barnen på ett roligt och lustfyllt sätt får möjlighet att utveckla digital kompetens och kreativitet. Vi utbildar barnen så att de på ett medvetet och lekfullt sätt rustas att bli meningskapande priducenter i vårt digitaliserade samhälle.
Välkomna att
ta del av hur vi på Lilla Solstrålegatan har arbetat för att skapa samsyn kring vår digitala pedagogik och vad barnen har rätt till i sin undervisning.
 
I vårt utvecklingsarbete har vi varvat workshops med kollegiala diskussioner där vi har formulerat tydliga mål för vårt arbete och förhållningssätt och också konkret beskrivit vad adekvat digital kompetens innebär för våra olika åldersgrupper på förskolan. 

 

Utbildningsansvarig

 

 

 

Längd: 3 h