Mötesplats: Multimodala digitala texter i undervisningen

Hur kan vi utveckla undervisning om och bedömning av multimodala digitala texter? 

 

Traditionell text men också ljud och rörlig bild är exempel på modaliteter som idag är vanliga i elevers textproduktion. Forskning visar dock att det råder osäkerhet kring att undervisa om och bedöma multimodala digitala texter. Dagens elever är vana vid att läsa och skriva texter som kombinerar olika uttrycksformer, men många saknar verktyg för att diskutera och analysera dem. Det visar på behovet av undervisning som i högre grad stöttar eleverna i det arbetet. 

Sylvana Sofkova Hashemi, forskare vid Göteborgs universitet, undersöker just detta i ett pågående forskningsprojekt. I projektet utvecklar lärare och forskare gemensamt modeller för undervisning om, och bedömning av, multimodala digitala texter. Sylvana kommer att dela med sig av resultaten från projektet och det blir också tillfälle att resonera kring multimodal textproduktion i undervisningen och pröva några modeller för bedömning.

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet och gästprofessor vid Högskolan Halmstad. Forskningsprojektet är ett treårigt projekt finansierat av Skolforskningsinstitutet.

Målgrupp

Lärare i alla ämnen, årkurs 4-9 

Lokal

Konferensen Center för skolutveckling Bohusgatan 13 C

Praktisk information

Ta med egen dator.