Utbildning i Registrering och ärendehantering Ciceron DoÄ Vår 2024

Utbildning i Registrering och ärendehantering är till för dig som arbetar i något av förvaltningarna och bolagen som ska införa det nya dokument-och ärendehanteringssystemet Ciceron under våren 2024.

Utbildningen är till för dig som arbetar med den politiska ärendeprocessen och i synnerhet med frågor som rör registrering av handlingar och ärenden i Göteborgs Stad. Den vänder sig till alla oavsett tidigare erfarenheter av att ha arbetat med Ciceron.
 

Mål

Målet är att erhålla kunskap om Ciceron, dess funktionalitet och arbetssätt för att kunna arbeta med den politiska ärendeprocessen utifrån sin system- och processroll.

 

Förkunskaper 

Läs igenom handboken för ärendehantering. 

Du hittar Handboken på projektsidan:

Projektsida införa stöd för dokument- och ärendehantering i nuvarande/tidigare intranätet: https://intranat.goteborg.se/wps/portal/int?uri=gbglnk:arendehantering

Projektsida införa stöd för dokument- och ärendehantering i Digitala navet: https://goteborgonline.sharepoint.com/sites/digitalanavet-leverera-interna-tjanster/_layouts/15/DocIdRedir.aspx?ID=NAVETLEVINTJ-1441334383-76

 

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig med systemrollen Lokal systemförvaltare, Möteskoordinator, Registrerare och Kvalitetssäkrare. Den vänder sig även till Lokala Utbildare som i sin tur ska utbilda handläggare på sin förvaltning eller bolag.

 

Material

Tillgång till dator, helst med två skärmar. Det kan underlätta att delta i utbildningen genom ena skärmen och öva i utbildningsmiljön i den andra skärmen.

 

Omfattning

Utbildningen genomförs under två dagar och delas in i del 1 och del 2. Utbildningen är digital, via Teams, och lärarledd. Både del 1 och del 2 pågår under 2 timmar. För att kunna öva under och efter utbildningen är det viktigt att söka rätt behörighet, det görs via Mina Verktyg.

Efter utbildningen kommer du erbjudas övningsuppgifter. Du kan öva på övningsuppgifterna fram till uppföljningstillfället. Glöm inte att anmäla dig till uppföljningstillfälle i nära anslutning till utbildning i Registrering och ärendehantering.
 
 
Plats
Digital utbildning via Teams.
 

Kostnad

Kostnadsfri utbildning. Om du inte avanmäler dig senast en vecka innan utbildningen och därmed inte dyker upp kommer vi att debitera 500kr.
 

Innehåll

Nedanstående punkter kommer utbildningen utgå från:

  • Genomgång av standardarbetsytor
  • Registrering av nytt ärenden, handling i ärende och fristående handling
  • Arbeta med add-in i Outlook och Word
  • Skicka för godkännande/godkänna/avböja
  • Hantera Inkorgen i Ciceron
  • Anmäla ärenden till möten
  • Se möten
  • Distribuera handlingar
  • Signera handling
  • Granska inför publicering och publicera handlingar på intranät/internet
  • Makulera, ta bort och redigera handlingar
  • Sekretesshantering och maska
  • Remisshantering
  • Enkel och avancerad sökning
  • Avsluta och återöppna ärenden
  • Verkställa gallring
  • Statistik och loggar
 

Utbildningsansvarig

Vid frågor kontakta Medina Avdic, Intraservice.
 

Hantering av personuppgifter

 

Tillfällen

   

Titel: Utbildning i Registrering och ärendehantering
Startdatum:
Slutdatum:
2024-04-30 10:00
2024-05-02 12:00
Plats: Digital utbildning via Teams.
Lediga platser: 22
Sista anmälningsdag: 2024-04-23
Status: Startat
Titel: Utbildning i Registrering och ärendehantering
Startdatum:
Slutdatum:
2024-05-14 10:00
2024-05-15 12:00
Plats: Digital utbildning via Teams.
Lediga platser: 24
Sista anmälningsdag: 2024-05-07