Mötesplats läsning: Att kartlägga och följa upp barns tidiga läsutveckling

Välkommen till en mötesplats med fokus på läsundervisning för elever i grundskolans låg- och mellanstadium! Charlotte Georén Sprung, lärare och SLS-utvecklare på Gunnestorpsskolan och Miriam Svartborn, SVA-lärare på Tångenskolan, berättar om sina erfarenheter av att stötta elevernas läsutveckling.

 

Välkommen till en mötesplats med fokus på läsundervisning för elever i grundskolans låg- och mellanstadium!

Charlotte Georén Sprung, lärare och SLS-utvecklare på Gunnestorpsskolan och Miriam Svartborn, SVA-lärare på Tångenskolan, berättar om sina erfarenheter av att stötta elevernas läsutveckling.

På Gunnestorpsskolan arbetar lärarna i årskurs 1, 4 och 5 med att kartlägga och följa upp elevernas läsutveckling på ett systematiskt sätt. Skolan använder Legilexi som komplement till Skolverkets bedömningsmaterial.

Även på Tångenskolan arbetar lärarna i F-6 med Legilexi för kartläggning och planerar åtgärder för att följa upp resultaten. En av lärarna, Miriam Svartborn, har också utarbetat ett läromedel som tränar de förmågor som testas i Legilexi, till exempel bokstavskännedom, fonetisk medvetenhet, förmågan till syntes och segmentering av språkljud.

Legilexi är framtaget för barn/elever i F-3 men kommer under läsåret 2024-25 också att finnas tillgängligt  för årskurs 4-6. Läs mer på Legilexis hemsida.

Under mötesplatsen varvas presentationerna med samtal och erfarenhetsutbyte med deltagarna.

Målgrupp

Lärare i F-6, men även andra intresserade är välkomna